- Jag tycker APU:n är ett ypperligt tillfälle för att ta del av information. Det blir på ett helt annat sätt när man får komma ut i verkligheten och se hur det är. Nu får man en glimt av hur det man utbildar sig mot kommer att vara. Atmosfären, mijöerna, människorna osv. Man får ta del av information (av exempelvis handledare), och sedan se hur det går till i praktiken, och detta gör informationen "kraftfullare" än den är i skolan.
- Personligen tog jag emot informationen som "överfördes via kommunikation i olika former". Men jag tror att allt beror på om man är intresserad eller inte. Är man inte intresserad av ämnet så är man oftast inte intresserad att ta vara på informationen. Är man intresserad så vill man ju snappa upp saker. Jag var intresserad av det vi höll på med, och snappade därför upp saker som sades. Inte bara sådant som min handledare sa direkt till mig för att lära mig något, utan även det som sades i andra konversationer. Lärare kunde t ex diskutera varför de skulle köpa in dessa kameror istället för dessa.
- Så länge jag fick ta del av information så var det värt att vara på APU:n. Den minst värdefulla informationen som jag tog del av var den då våran handledare bara berättade om något. Men ofta var den också väldigt värdefull då den var lite mer utöver den objektiva informationen vi får i skolan. I hans berättande får man veta lite mer "inside information", han som vet hur branshen fungerar. Hur som helst så var det mer värdefullt när han demonstrerade saker eller, när informationen gick att tillämpa praktiskt, när jag fick prova på saker själv, som t ex att binga. Mest lär jag mig genom en kombination av de två sista "inlärningssätten", och dessa tillfällen var då såklart mest värdefulla.
- En högskola. Musik och medier i Piteå, hur är den unik? Som högskola är den väl unik för att den har den enda dansutbildningen i Sverige (något sådant var det i alla fall), och ungefär en av fyra skolor i Sverige som utbildar kyrkomusiker. Den utbildning kostar för övrigt typ 20 miljoner per elev då det går fyra elever på skolan, och orglarna som skolan köper in kostar ca 30 miljoner. Men som arbetsblats är väl en skola unik genom att det både är ungdomar och vuxna som vistas där, och det krävs enorma mängder kommunikation. Kommunikation mellan personal - elever, personal - personal, och elever - elever. En lösning som de har i kommunikationsfrågan heter www.fronter.se. Det är väldigt många studenter som går på skolan, och alla dessa måste kunna ha tillgång till utrustning som krävs för deras utbildning, vilket de löser smidigt via "Service center".
- På min APU:plats finns det många olika saker man kan arbeta som, men de flesta är ju lärare. Och för att jobba som lärare där tror jag det krävs intresse. Intresse att följa med i teknikens utveckling intresse att lära sig nya saker, kanske utöver sina utläningsområden. Man behöver såklart vara pedagogisk, men man måste lita på sina elever att de tar sitt ansvar då det förväntas av dem. Man måste även ha tålamod med eleverna, de kanske inte lär sig lika snabbt som man tror sig att de kommer göra? Sen kan man som medielärare ha behov av att snabbt kunna komma på nya lösningar, då tekniken kanske inte alltid fungerar som den ska.
fredag 1 maj 2009
APU - MDK-frågor
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar