torsdag 13 augusti 2009

Matte Mapping i 3D

Yeah! Nu har jag grejat på med 3D hela sommaren så att projektarbetet ska få lite extra grädde på moset. Så idag har jag förvandlat en stillbild från internet till en 3D-värld (i Cinema 4D) som heter duga och lagt in en lite snajsig kamera-åkning så att man kan se hur det hela genereras lite bättre. Det jag har gjort är egentligen att skapa en sfärisk värld med golv i mitten som jag har byggt på med olika berg och bergspass. Sen har jag proppat in två kameror. En för rendering (kameraåkningen) och en för projektionen. Detta kallas för "matte mapping", och som dom gör i filmer när bakgrunden ska se lite häftigare ut än vad den egentligen gör.

Kameraåkningen ser ut på det här viset:



Och bilden/målningen som jag utgått ifrån ser ut såhär:


Det kan hända att det inte ser så mycket ut för världen, men grejen är att bergen är helt i 3D vilket gör att kameraåkningen genererar bergen precis så som det skulle se ut ifall det var en riktigt kameraåkning från t ex en helikopter. Så om man bara tar bilden och zoomar ut från den med en kamera i t ex After Effects ser man inget som helst djup i bilden.

Då ser det ut såhär:


Blogspot kanske inte är det mest optimala att visa detta på med tanke på videokvalitén. Men skillnad, det ser man. Jåw peace in!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar